یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, March 14, 2006
يک سوال: نگاه شما به دموکراسی چگونه است؟
با يکی از خوانندگان طرفدار بوش، و رضا پهلوی که بشدت از من بدش می آيد ولی مجبور است اين وبلاگ را بخواند و از دست من خواب ندارد، مناظره​ای ايميلی دارم که بر همان اساس، سوالاتی به ذهن من رسيده که فکر می​کنم پرسيدنش از نپرسيدنش بهتر است:

آنچه در ذهن من از یک حکومت دموکراتیک نقش بسته، چیزی است که همه گونه نظری را تحمل می​کند. کسی تا قانون را نقض نکرده، مجرم نیست و قانون مورد نظر بایستی منطبق بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و عرف جامعه باشد. احترام به گروه​های مختلف دینی و عقیدتی و برخورد با اهانت کنندگان ...همه شهروندان با هم برابرند و دین و قومیت و ثروت و سواد و رنگ پوست و ... باعث برتری کسی نمی​شود.

در نگاه من نوعی، کلیه کسانی که جرمی مرتکب نشده​اند می​توانند در کمال آسایش کنار هم با هر عقیده​ای زندگی و فعالیت کنند. اعتقاد، بیان آزاد و ... خود به خود جرم تلقی نمی​شود! پس کمونیست​ها باید بتوانند در کنار شاه​دوستان و مذهبی​ها و الباقی به راحتی حضور داشته باشند. هيچ گروهی نبايد مانع فعاليت آزاد ديگری شود و ...

آنچه در برخورد با شاه​پرستان و رضاپرستان یافته​ام این است که هیچ تفاوتی به لحاظ منطق با انصار حزب​الله ندارند، و حتی انصار از ایشان گاهی جلوترند. در نگاه بعضی از ایشان،لابد باید شورایی به مراتب سخت​گیرتر از شورای نگهبان حضور داشته باشد تا فقط موافقان اعلیحضرت امکان فعالیت داشته باشند.

جالب​تر آنجاست که ایشان می​گویند سلطنت رضا پهلوی با این مختصات هیچ منافاتی با دموکراسی ندارد. یا من درکی از دموکراسی ندارم، یا هنوز فاقد قدرت درک دموکراسی مشروطه سلطنتی مورد نظر هستم.

لطفا به من کمک کنید!